Interview

14 jun
Vunzige Deuntjes <3 Triple ThreaT
Door: Vunzige Deuntjes Redactie

Jullie weten het misschien niet, maar Vunzige Deuntjes probeert daar waar mogelijk jong en sociaal ondernemerschap te stimuleren. Dit doen we op verschillende manieren, maar de meest prominente is toch wel de ondernemersmarkt die we elk jaar op ons festival terug laten komen. Omdat we dit eigenlijk al best een tijdje doen, hebben we een aantal korte gesprekjes ingepland met wat bevriende ondernemers. Gewoon om te kijken hoe het tegenwoordig met ze gaat. In deze editie: Triple Threat.

Wie is Triple Treat?
Triple Threat is zeven jaar geleden ontstaan uit een groep jongeren die bezig waren met basketbal. Nick, Phil, Tevin, Dominique, David, Jard, Kenneth, Freek, Bas, Ted, Olav en ikzelf (Okrah Donkor). Wij vonden daar extreem onze passie in.

Okrah Donkor (l.) en HATO | Foto: Jard Schuit

Wat doet TTT precies?
Wat wij doen is wijkgericht en Schalkwijk is een achterstandswijk – een buurt waar veel dingen gebeuren waar we het liever niet over hebben. Wij keken om ons heen en we zagen dat we veel verder waren in onze ontwikkeling. Dus niet alleen basketbal, maar ook discipline, mentaliteit, omgaan met autoriteit en samenwerken. Eigenlijk gewoon sociale skills die je nodig hebt in het leven. Om die reden zijn wij Triple Threat gestart. Het is een combinatie van basketbal, dans en lifestyle. Basketbal is onze passie, dus om daar iets mee te doen was heel logisch. Maar op het moment dat je activiteiten gaat doen met alleen basketbal dan krijg je alleen de kids die daar affiniteit mee hebben. Dan bereik je een bepaalde groep, maar ook heel veel mensen niet. Daarom combineerden wij het met dans. Dans ligt één: vrij dicht bij basketbal en twee: je bereikt er meer meiden mee. En op het moment dat je jongens én meiden kunt bereiken gaat het niet meer om sport, maar om cultuur. Dan gaat het niet meer om basketballen, dan wil je er ook goed uitzien en komt er een hele andere dynamiek bij kijken. Lifestyle is erbij gekomen om te zorgen dat we ons niet beperken. Daar valt natuurlijk muziek onder en ook kleding, whatever eigenlijk. En op die manier kunnen jongeren altijd bij ons doen wat ze tof vinden.

We zijn begonnen met een open inloop. Dat wil zeggen dat er een inloopmoment was waarop jongeren samenkwamen, zowel basketbal als dans als muziek. We dachten dat een paar keer te doen, maar het was zo’n succes dat we er wel door mee moesten gaan, want anders vallen die kids alsnog in een gat. En daar zijn we nu al zeven jaar mee bezig en we zijn ondertussen uitgegroeid tot een soort platform. Jongeren die toffe dingen willen doen kunnen bij ons terecht en wij gaan ze dan helpen dat te realiseren.

Dus in het kort [lacht]: passie opwekken en stimuleren en laten zien dat omdat wij het kunnen als jongens uit de buurt, dat zij het ook kunnen. Zo krijg je een rolmodelfunctie, waardoor we nog meer jongeren bereiken die ook allemaal weer participeren. Jongeren die niet zozeer iets met het maatschappelijke aspect hebben; dat boeit hen helemaal niet, maar we hebben wel een community gecreëerd waarbij meedoen tof is en zodra je niet meedoet, val je buiten de boot. Waardoor je dus automatisch mee wil doen.

Foto: Jard schuit

Hoe is de samenwerking met Vunzige Deuntjes tot stand gekomen?
Wij zijn oorspronkelijk benaderd als ambassadeurs voor VD Haarlem (Patronaat). Dat was toen tijdens de opstartfase. Ik denk vooral omdat ze zagen dat wij een bepaalde energie en een positieve vibe brachten. Dat komt natuurlijk door de dingen die we doen en vertaalde we naar uitgaan. We zijn toen in gesprek geraakt met Stacey (één van de oprichters, red.) over wat we doen en wat ik vooral tof vond was dat we één: echt werden aangemoedigd om door te gaan met waar we mee bezig waren en er twee: er ook iets mee werd gedaan. We zijn direct gaan zitten om concreet te bespreken wat we konden doen en dat kwam terug in ons vijfjarig bestaan. Dat was een evenement met een basketbaltoernooi en dansworkshops. Het was voor ons echt een groot event en dat hebben we toen ook afgesloten met een afterparty in de Patronaat. Daarnaast hebben we overdag een bijdrage geleverd in de vorm van dj’s. Bovendien gingen alle opbrengsten naar de stichting toe, waardoor wij meer konden ontplooien. Dat was de eerste samenwerking met VD waarbij het echt tastbaar werd.

Het tofste vond ik dat wij relatief klein waren en dat zo’n organisatie als VD dan zegt dat ze het tof vinden wat we doen en dat laten blijken door er echt tijd en energie in te stoppen. Zeker omdat op dat punt VD ook nog niet was waar het nu is.

Foto: Jard Schuit

In hoeverre heeft VD bijgedragen aan jullie ontwikkeling?
Ik denk echt wel in grote mate. Sowieso een stukje vertrouwen, door te zeggen van ‘hey, wat jullie doen heeft echt waarde en wij als commerciële partij zien dat.’ Qua bereik heeft het heel veel toegevoegd. Door ons op hun eigen platform te pushen; door samen edities te doen; door ons op het festival te laten staan. Daarnaast is VD voor ons ook een inspiratiebron: een partij die ook met allemaal jonge, gedreven mensen werkt en bovendien op een sociale manier onderneemt en daarin succes boekt.

Mensen zien VD vooral als een evenementenorganisatie, maar wij weten dat er veel meer achter zit. Het familiegevoel, het samenbrengen van mensen. Ik denk dat dat veel meer spreekt dan de evenementen zelf. En dat is ook precies waar wij voor staan. Het bouwen van een community en kracht uit zo’n community halen. En de ontwikkelingen die je doormaakt als je in een positie terecht komt en dingen moet oppakken waar je misschien niet zoveel ervaring mee hebt, maar wat je wel kan gebruiken in het dagelijks leven. Dat is sowieso iets waar wij heel veel inspiratie uit halen, vooral uit hoe VD dat allemaal aanpakt. En wij willen natuurlijk meegroeien als het kleine broertje van.

Waar zijn jullie echt trots op?
Het bereik dat we ondertussen hebben en het brand dat we hebben gecreëerd, waardoor jongeren het tof vinden om aansluiting te zoeken bij ons. Voor ons zit het vooral in het feit dat we cirkeltje rond zijn. Dat jongeren die eerst meededen als deelnemer, nu dragende kracht zijn. Iemand als Philip die in 2009 als jongen van 15 bij ons kwam, is nu één van de jongens die het draagt. En dat is voor mij persoonlijk gewoon heel mooi om te zien. Die kids beginnen als deelnemer en zijn zich eigenlijk helemaal niet bewust van hun rol en wat ze doen, maar worden op een gegeven moment wel echt heel bewust en willen dat graag doorgeven. Daar zit voor ons de waarde in van eigenlijk alles dat we doen.

Het tofste vind ik dat we een community hebben opgebouwd waarbij positiviteit echt wordt gestimuleerd. Op het moment dat je in zo’n community zit is het bijna vanzelfsprekend om iets terug te doen en dat heeft gewoon heel veel waarde. Ik vind dat wij wel een beetje het negatieve beeld doorbreken van jongeren die uit Schalkwijk komen en een niet-westerse achtergrond hebben. Die jongeren gaan zich daar op een gegeven moment naar gedragen, terwijl je het ook op een andere manier kan insteken. ‘Wat vind je tof om te doen? Waar liggen je krachten?’ Push je mensen daarin, dan kan het de hele andere kant op gaan. Het ligt gewoon heel erg aan je omgeving. Extreem zelfs. Toch merken we ook dat het af en toe best lastig kan zijn, want negatieve informatie weegt gewoon veel zwaarder dan positieve. Maar binnen onze community zien we in elk geval wel dat het werkt. Er zijn echt heel veel momenten dat je beseft dat het echt tof is dat we hier mogen zijn en dat het uit iets vrij kleins is voortgekomen. En voor VD zal dat ook zo zijn. Ik denk dat we daarom ook zo close zijn in die zin.

Wat willen jullie nog bereiken?
Een van onze grootste doelen is om een eigen locatie te hebben. Deze winkel is een soort platform, maar eigenlijk willen we gewoon een plek waar we ook onze activiteiten kunnen doen. Dus ook met een zaal waar we ook kunnen basketballen en dansen. Een tastbare plek. We zijn ondertussen een community en het gaat verder dan alleen sport en andere activiteiten. Soms komen er jongeren met schulden bij ons binnen of andere serieuze issues en ook dat proberen we op te pakken. Wij hebben echter nog niet alle expertise in huis om dat op een goede manier af te handelen dus we moeten veel jongeren doorsturen. Maar wij zijn wel voor veel jongeren de ingang, omdat ze normaal nooit bij zo’n instantie naar binnen zouden lopen en bij ons kan dat dus heel makkelijk. En op het moment dat wij echt een plek voor onszelf hebben, wordt het nog laagdrempeliger. Dus dat enerzijds. Anderzijds willen we een volwaardig platform worden. Waar je als jongere naar binnen kunt lopen en kunt zeggen “hey, ik ben dj” en dat wij dan zorgen wij dat je dit en dat kunt doen. Of “ik wil logo’s ontwerpen” en dan zorgen wij dat je daar ook op de juist plek terecht komt.

We hebben nu al een klein kantoor hierachter met jongens die hele diverse dingen doen – zoals video’s maken en sneakers customizen – en we merken nu al dat er onderling sprake is van creatieve sparring. Je moet wel, want je wordt continu geprikkeld. Hij is opdrachten aan het binnen halen een ander is dit aan het doen en weer een ander is dat aan het doen en je kunt elkaar daar heel erg in helpen. Er heerst een creatieve spanning en dat is tof. Je ziet iemand aan de bak gaan en je moet haast wel mee.

Op het moment dat we dat tastbaar kunnen maken op een plek waar we ook activiteiten kunnen doen, zou dat een droom zijn die uitkomt. Ook om het stokje door te kunnen geven.

Laat een reactie achter 0 comments

Got Something To Say:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Website made in Amsterdam by Causeffect