Recensie

6 jul
Thijs is helemaal fan van het nieuwe album van Ronnie Flex
Door: Thijs Van Ingen

Op z’n Twitter had ie het al aangekondigd, maar toch was het daar ineens; Rémi. Het tweede soloalbum en de opvolger van het zwaar ondergewaardeerde De Nacht is nog Jong, net als Wij voor Altijd, verscheen afgelopen vrijdag en had een verzachtende werking op de kater die ik de avond ervoor had opgelopen. Het is een effect dat dat de muziek van Ronnie echt niet altijd op me heeft gehad. De eerste keer dat ik echt goed ging luisteren naar z’n muziek was toen platenlabel Top Notch in de aanloop naar het debuutalbum ‘Wat Niet Wat Wel’ uitbracht. Het veranderde alle aannames die ik tot op dat moment van hem had. Ik kende wel de featurings met Yellow Claw en Mr. Polska, maar dit was toch wel wat anders. De kille beat, de tekst, dit was hét! En z’n debuutalbum was nog meer dan ik ervan verwacht en gehoopt had. Het was oprecht.

Binnen een halfjaar werd het alweer opgevolgd door recordsloper ‘New Wave.’ Het album van een sterke selectie frisse en nieuwe rappers, maar ook het album waarop Ronnie Flex duidelijk de aanvoerdersband droeg. Het grootste wapenfeit van ‘New Wave’ was ‘Drank en Drugs’, een nummer dat hem niet alleen in de hitlijsten, de Tweede Kamer en op ieder lokaal dorpsfeest achtervolgde, maar ook in z’n persoonlijke leven. Het succes van ‘New Wave’ bezorgde hem een sloot aan optredens in plaatsen die je in je Bosatlas niet terug kan vinden. Diezelfde optredens gingen gepaard met veel drank, drugs en jonge meisjes en het maakte hem zichtbaar ongelukkig.

Niet lang daarna tekende hij een management deal bij SPEC van Ali B en gaf hij een andere draai aan z’n carrière. Het ‘Drank en Drugs’ imago stond niet helemaal voor wie Ronnie was, is of zal zijn. Hij is veel subtieler dan dat. De eerste twee solo singles na de ‘New Wave’ periode, ‘Plek als Dit’ en ‘Energie’, toonden dit al aan. Op Noorderslag, het festival in Groningen waar een jaar eerder de hele zaal wegliep toen hij met z’n collega’s de Popprijs won voor ‘New Wave’, presenteerde hij z’n nieuwe geluid met behulp van een strakke liveband (!) en was de cognac ingeruild voor gemberthee. Letterlijk.

Er volgde een kleine tour met de Deuxperience band en in de tussentijd bleef hij samen met vaste compagnon Boaz van de Beatz schaven aan de perfecte sound. En die perfecte sound is gevonden. ‘Rémi’ opent met ‘In de Armen Van Een Engel’ en dit is voor mij nog altijd de beste track van het album. Het nummer vertelt het verhaal over hoe z’n leven ontstaan is, wat er is gebeurd en waar hij hoopt dat het eindigt; in de armen van een engel. Die engel is nu niet langer in z’n leven, want het slagveld waar Ronnie Flex zich in stortte na de release van New Wave kostte hem z’n relatie.

De eenzaamheid en verlorenheid die hierop volgde is een terugkerend thema op dit album en duidelijk te horen op tracks als ‘Jij/mij’ en de nieuwe single ‘Is dit over’. De albumtitel Rémi verwijst dan ook niet voor niets naar de hoofdpersoon van de klassieke Franse roman ‘Alleen op de wereld’. Als geheel is dit een fijngevoelig album geworden, maar Ronnie laat ons in de vorm van trap alter ego Flonti Stacks op ‘Opgekomen’ niet vergeten dat hij nog altijd één van de sickste flows heeft in de Nederlandse rapgame. Iets dat hij, wat mij betreft, vooral liet horen op deze track van Veldentaal.

Bovenal heeft Ronnie met dit album aangetoond dat hij één van Néérlands meest veelzijdige en muzikaalste artiesten is. Het is niet voor niets dat hij zich laat inspireren door woordkunstenaars als Spinvis. De invloed van Spinvis was al te horen op z’n debuutalbum in de vorm van verschillende poëtische zinnetjes en dergelijke zinnetjes keren ook hier weer terug. Het maakt Ronnie’s solowerk tot iets waar je telkens weer naar teruggaat, omdat je bij iedere luisterbeurt weer een zinnetje kan vinden dat voor de rest van de week door je hoofd blijft dansen. ‘Rémi’ is misschien wel het beste Nederlandstalige album dat ik dit jaar heb gehoord en die zelfverklaarde eenzaamheid van Ronnie Flex duidt er vooral op dat hij alleen aan de top staat.