Recensie

16 apr
Dit vindt dj Benaiah van DAMN
Door: Ben Haverkort

Damn.

Het was wachten waard.

Drie weken geleden zagen we Kendrick’s instagram verdwijnen om ‘The Heart Part 4’ te introduceren, en 30 maart zegende hij ons met buitengewone visuals voor HUMBLE. Vandaag bracht Kendrick Lamar zijn 4e studio album uit, ‘DAMN’. Met ‘HUMBLE’ legde Kendrick de lat hoog en paste ik mijn verwachtingen aan voor wat belooft het album van het jaar te zijn. Dit hoort een classic te worden en toch bleef ik mezelf afvragen wat ik eigenlijk moest verwachten.

Met ‘To Pimp a Butterfly’ kregen luisteraars iets wat ze niet hadden verwacht. Muzikaal en kunstrijk, gaf K.Dot een glimp van wat hem overpeinst. Eigenlijk durfde ik het niet niet in een categorie te plaatsen behalve dat het toverachtig luisterplezier was, en daar is waar ik van uit ging toen ik vrijdagochtend m’n Spotify opende. Gelijk begint Kendrick Lamar met een rustig, sprookjesachtige intro en een stuk FOX NEWS kritiek over zijn optreden bij de 2015 BET Awards. De negatieve energie die hem gegund was door de media, en de verwachtingen van de rapwereld worden op z’n kop gezet en gaat de man gelijk in beast mode op ‘DNA’. Zo worden we beloond met zijn iconische flow boven een snoeiharde beat van Mike Will Made It en begint onze tocht in ‘DAMN’.

Snoeiharde beats heeft hij er wel meer van. ‘ELEMENT’, ‘GOD’, ‘LOYALTY’ met Rihanna (één van de maar drie features op de LP), en fan-favourite ‘HUMBLE’ zijn allemaal nummers die in de clubs gedraaid zullen worden. Lamar heeft er voor gekozen om zijn album wat minder-gecompliceerd te structureren. De muziek is opmerkelijk makkelijker te volgen en als gevolg komt de context van zijn teksten wat sneller over, wat zijn concurrentievoordeel (HA welke concurrentie?) al jarenlang is geweest. Hij maakt het nog even duidelijk als hij over de Sounwave beat op ‘ELEMENT’ zingt “If I gotta slap a pussy-ass nigga, I’ma make it look sexy / If I gotta go hard on a bitch, I’ma make it look sexy”. Welke move Kung-Fu Kenny ook gebruikt, kan je er op rekenen dat z’n kenmerkende flair duidelijk zal zijn.

Maar toch zijn de kleinste details in het album zo perfect in elkaar verwerkt dat je na elke keer een track beluisterd iets nieuws hoort. Whosampled.com beweert dat de track met Rihanna de hit van Bruno Mars 24K Magic heeft gesampled en dat geeft weer een toevoeging aan de luisterplezier. In ‘LUST” hoor je Kaytranada en BADBADNOTGOOD de track voorzien van vocals en drums. Op de laatste track horen we “It was always me versus the world / Until I found out it was me versus me”, om het nog één keer duidelijk te maken dat hij niet zal gaan meedingen met de rest van de rapwereld maar alleen met zichzelf. ‘DUCKWORTH’ (Kendrick’s volledige achternaam) vertelt het verhaal van de ontmoeting van Top Dawg en Kendrick’s vader, om de 55-minuten van de muzikale toer op bijzondere manier af te ronden.Er zijn nog geruchten dat dit de eerste van twee albums is dat Kendrick Lamar gaat uitbrengen dit weekend, maar dat zien we maandag nog wel.

‘DAMN’ is zoals zijn voorganger geen concrete politieke statement. De minimale features op de LP maken het complex kunstwerk over zijn perspectief op de erfgoed van Compton en de black community, gepaard met onderwerpen over God, het leven en de dood. De outro van het laatste nummer sluit perfect aan bij de intro van het eerste nummer, alsof Kendrick al weet dat ‘DAMN’ op repeat staat. Nog een keer dan maar.

Tip: Lees de teksten op Genius als je het album aan het beluisteren bent om echt de teksten goed te begrijpen 🙂