Interview

18 mei
Zwarte Koffie verkiest kwaliteit en een goed gevoel boven een uitverkochte tent
Door: Vunzige Deuntjes Redactie

In de aanloop naar het festival gaan we alle hostingpartijen interviewen. Waarom? Enerzijds omdat jullie op deze manier de organisaties waar wij graag mee samenwerken beter leren kennen. Anderzijds omdat we het leuk vinden om met mensen te praten en die gesprekken met jullie te delen. Plus: we laten ze allemaal ook een mixtape maken om tijdens het lezen naar te luisteren. Best leuk toch?

Zwarte Koffie is net als wij begonnen op de donderdag in een bekende club in Amsterdam en ook zij verkiezen kwaliteit en een goed gevoel boven uitverkochte tent. Daarom was het een kwestie van tijd voor onze wegen op deze manier zouden kruisen. Maak kennis met de enige partij die voor het festival geen enkele externe dj heeft geboekt: Zwarte Koffie.

Eigenlijk is Zwarte Koffie ontstaan als een soort uit de hand gelopen laten-we-kijken-wat-er-gaat-gebeuren.

Stel je even voor…
Daan:
Wij zijn Daan en Micha en wij organiseren Zwarte Koffie.

Hoe lang zijn jullie al bezig?
Daan:
 Nog even en we bestaan vijf jaar. We zijn begonnen in ClubUp. En sinds drieëneenhalf jaar zitten we in de Paradiso, organiseren we door verschillende steden in het land evenementen en doen we hostings zoals op Vunzige Deuntjes Festival.
Daan: Eigenlijk is Zwarte Koffie ontstaan als een soort uit de hand gelopen laten-we-kijken-wat-er-gaat-gebeuren. We zijn in 2012 begonnen en toen was in Amsterdam in de grotere clubs eigenlijk alles techno. Kille, Duitse techno.
Micha: Zeker op donderdag.
Daan: Dat of house. Wij zaten toen op de tweede donderdag van de maand en jullie op de derde donderdag. Veel mensen kwamen toen zowel bij ons als bij jullie. Dat paste gewoon heel goed naast elkaar. Wij dachten: waarom moet alles maar kil of industrieel of upperclass zijn? Laten we gewoon een toegankelijke avond creëren voor alles en iedereen, maar wel met hoogwaardige muziek. Je moet met een glimlach binnenkomen. De eerste keer hadden we zoiets van we zien wel wat er gebeurt en die was meteen uitverkocht. Toen dachten we ‘shit, dit is eigenlijk wel serieus. Zullen we nog maar een tweede datum doen?’ En zo is die bal gaan rollen. Die eerste keer Zwarte Koffie staat me ook echt nog heel helder bij. Het leuke was dat het eigenlijk nog niets was. We hadden geen fotograaf, we hadden geen logo. We hadden alleen een naam en die was twee weken van te voren bedacht.

Micha (links) en Daan. Foto: Jordi Wallenburg.

Waar komt die naam vandaan?
Daan:
Micha kwam ermee.
Micha: Ik werk altijd met koffie. Ik hou van koffie en ja, zwarte muziek. Maar alleen ‘Zwart’, vooral voor twee blanke jongens, dat kan eigenlijk niet. [lacht] Zwarte Koffie bekt ook gewoon lekker.

Vooral de spinoff is goed bedacht.

Foto: Jordi Wallenburg. Edit door: redactie.

[Iedereen lacht]

Hoe hebben jullie die stap van ClubUp naar Paradiso gemaakt?
Daan:
Het barstte gewoon uit z’n voegen en op een gegeven moment zijn we van de donderdag naar de zaterdag gegaan. Met De Kring erbij, maar ook dat was eigenlijk te klein. Micha liep al heel lang rond bij de Paradiso. Bij BOSS, als dj. Ik had daar ook zo mijn contacten, maar we eigenlijk vanuit Paradiso zelf gevraagd of wij daar een maandelijkse avond wilden doen. Dat zijn we gaan doen en de rest is geschiedenis.

Wat is jullie missie?
Micha:
Langzaam uitbreiden. We willen wel het hele land door, maar het hoeft niet allemaal deze maand of dit jaar. Gewoon organische groei. Het is heel makkelijk om één keer in het half jaar zo’n grote zaal uit te verkopen. Of nou ja, makkelijk is het nooit, maar het is wel een stuk makkelijker. Als je gewoon maandelijks iets doet, is dat toch een ander verhaal. Een hele andere manier van werken ook. Er zijn gewoon heel veel organisaties die als doel hebben om UITVERKOCHT te kunnen zeggen terwijl ik liever gewoon zeg: het was de avond die ik wil dat het is. Dat vind ik veel belangrijker uiteindelijk. Want als je uitverkoopt en er staan 300 man binnen die niets met je avond te maken hebben, waardoor de hele sfeer meteen verpest is, dan denk je ook: ‘misschien hadden we gewoon 300 man minder binnen moeten hebben, want dan was het wel een topavond geweest.’

Wat zijn nou echt hoogte- en/of dieptepunten geweest?
Daan:
Nou, we kwamen er vandaag achter dat Micha al bijna twintig jaar draait en ik al bijna elf jaar. Als fulltime dj, zeg maar. Sowieso was de eerste editie in Paradiso een hoogtepunt. Dat was wel een momentje van ‘gaat het wel of niet werken?’
Micha: Je weet het niet..
Daan: Maar hoogtepunten voor, mij persoonlijk: in Hacienda draaien op Lowlands. Daar kreeg je dan vijf uur lang de tijd en dan mocht je echt vijf uur lang doen wat je wilde. Ik heb dat vijf keer achter elkaar gedaan. En dieptepunten…
Micha: Die zijn er ook zat. Van die avonden waar je staat en dat je denkt: “Wat doe ik hier? Waarom hebben jullie mij geboekt?”

Wat vinden jullie van festivals tegenwoordig?
Micha: Het zijn er veel. Eerlijk? Ik kan het niet bijhouden. Ik vind het echt leuk hoor! Dan zie je weer zo’n lijst voorbij komen met vijftien namen waar je nog nooit van gehoord hebt en soms zijn dat gewoon uitverkochte festivals. Maar soms zitten er ook dingen tussen waarvan ik denk: ‘volgens mij hadden jullie dit niet eens moeten proberen.’
Daan: Ik denk dat we het er wel over eens kunnen zijn dat die markt toch echt verzadigd begint te raken. En dat er binnen nu en vijf jaar een soort clean-up plaats gaat vinden en dat er een paar partijen over zullen blijven. Ik denk dat er meer een scheiding zal krijgen tussen hele grote dingen, 10.000 plus. En tot vijftienhonderd man. Het intieme en het grote, zeg maar. Want nu heb je heel veel partijen die op vierduizend man zitten, maar die kunnen niet allemaal overleven, omdat er in een weekend soms wel vier van dat soort festivals zijn die allemaal een beetje uit dezelfde vijver vissen. En je gokt niet met een tientje, het gaat om serieus geld. Dus, ik vind het wonderbaarlijk dat er nu nog steeds festivals bij komen.
Micha: Als je kijkt naar Lowlands ofzo, daar kunnen de kleinere partijen toch niet bij in de buurt komen. Alleen al qua band-boekingen van anderhalve ton.
Daan: Maar voor de rest alleen maar positief hoor over festivals. [lacht] Als de zon schijnt…
Micha: …en het een beetje lekker weer is…
Daan: …is het altijd leuk man. Gewoon om er te zijn, maar ook als dj om te draaien. Mensen komen echt met het doel om een leuke dag te hebben, als het goed is. Er hangt een soort van prikkel in de lucht en dat is heel tof, want dat voel je eigenlijk al als je het terrein op loopt.
Micha: Als het weer het gewoon niet is, dan kan je alles goed hebben gedaan. Misschien ben je uitverkocht. Maar het wordt nooit die legendarische dag die het zou zijn als het zonnetje wel had geschenen. En dat is best zuur.

Foto: Exsterno-Photography.

Wanneer hebben jullie voor het laatst betaald voor een festival?
Micha: [denkt lang na] North Sea Jazz, D’Angelo. Het was het waard!
Daan: [denkt nog langer na] Ik denk in 2000 ofzo.
Micha: Ja, is dat het laatste geweest?
Daan: [denkt nog altijd na] Ik kan het me niet herinneren, man.
Micha: Als ik ergens naartoe wil, dan koop ik wel een kaartje. Alleen moet ik eerlijk zeggen, dat de kans dat het allemaal zo uitkomt dat je ook echt vrij bent… Vaak is iets uitverkocht en dan moet je wel iets hosselen. Maar als ik nu zeg van ‘dan en dan wil ik daar naartoe’ is dat best lastig qua planning. Want wie weet krijg je wel een topboeking binnen en wat ga je dan doen?
Daan: [denkt nog steeds heel diep na] Shit man, Ik weet eigenlijk niet eens meer wanneer de laatste keer was dat ik voor een clubavond heb betaald.
Micha: Nooit meer. Never. Soms kom ik bij een club en dan zit daar toevallig het meisje achter de balie dat jou écht niet gaat laten betalen. Dat heb ik nu ook al een paar keer gehad. En soms is een tientje betalen gewoon makkelijker dan iemand om die gunst te vragen. Want dat moet je ook nog afwegen. Is het de moeite waard? Dat is het eigenlijk alleen bij uitverkochte dingen.
Daan: Wat echt belangrijk is: je moet het niet gaan zien als een recht ofzo. Ook al loop je lang mee, ook al ken je mensen. Dat mensen de moeite nemen om jou op de gastenlijst te zetten is nog steeds een favor naar jou toe. Dus het is niet zo dat omdat we al heel lang niet betaald hebben voor een feestje, dat het dan maar normaal is dat je gewoon maar overal even binnen loopt.
Micha: En soms moet je gewoon een kaartje kopen. Er zijn ook feestjes, van Rush Hour bijvoorbeeld, daar moet je gewoon een kaartje voor kopen, want volgens mij kan er tweehonderdvijftig man in en bitch please, there ain’t no guestlist. Als je daar naartoe wil, moet je gewoon betalen.

Ik denk dat jullie een van de weinige festivals zijn waar echt puur jullie publiek op afkomt.

Hoe vinden jullie Vunzige Deuntjes anders dan andere festivals?
Daan: Ik denk dat jullie een van de weinige festivals zijn waar echt puur jullie publiek op afkomt. Ik denk dat er weinig mensen op af komen die niet bekend zijn met het fenomeen Vunzige Deuntjes en ik vind dat ontzettend sterk.
Micha: Ik denk dat het makkelijker te verwoorden is: jullie verkopen niet op een line-up, jullie verkopen gewoon op Vunzige Deuntjes en nobody cares wie er draait, uiteindelijk. Ze vinden het leuk dat het goede dj’s zijn, maar ik denk dat er weinig mensen zijn die kijken naar de line-up en denken: ‘nou voor hem moet ik nu speciaal een kaartje kopen’.
Daan: Mensen weten echt bewust dat ze naar jullie toe willen en dáárom komen ze ook.
Micha: Terwijl de meeste festivals het van hun line-up moeten hebben. Dat is niet waar het bij Vunzige om draait. Als je die dj’s wil zien, hoef je namelijk niet naar het festival. Het gaat om het geheel. Ik denk dat dat het grootste verschil is.

Wat mag het publiek van jullie verwachten tijdens VD Fest?
Daan: We gaan elf uur lang met z’n tweeën draaien. Elk uur een ander thema.
Micha: De laatste vier uur wel gewoon Zwarte Koffie.
Daan: Wij geloven net als jullie heel erg in ons brand, dus we willen graag dat mensen naar ons toe komen voor Zwarte Koffie. Maar als wij met z’n tweeën Zwarte Koffie zijn, waarom zouden we dan niet gewoon met z’n tweeën draaien. Dus we doen ieder uur een ander thema en dan de laatste vier uur gewoon Zwarte Koffie.
Micha: Dat is ook omdat als je elf uur lang eclectisch moet draaien, dan weet je op een gegeven moment niet meer wat voor of achter is. Als je je gewoon een uur kunt focussen, dat voorbereidt en dingen draait die je normaal nooit draait, hou je het ook interessanter voor jezelf.

Normaal eindigen we met ‘waar gaan jullie zelf nog even checken?’, maar dat is nu natuurlijk niet van toepassing
[Beiden lachend]
Daan: De wc!
Micha: Foodcourt!

Vergeet niet het ongelofelijk lekkere mixje te checken dat ze voor ons in elkaar hebben gedraaid! >> Hierrrr <<

En we hebben in deze serie eerder ook al Fiesta Macumba, Hippe Types BAfroLosjes en Crossovers & Over The Moon geïnterviewd. Ook heel leuk om te lezen, hint, hint.

Laat een reactie achter 2 comments

Leonie vd Geest

Lekker bezig jongens!

Jordi

Zwarte Koffie Lobi <3

2 reacties

Got Something To Say:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Website made in Amsterdam by Causeffect